Spanje & Portugal: Vuelta#2 Granada – Sevilla – Lissabon – Madrid – Pau

• ong. 35 etappes, 2.685 km, n.n.b. hm
  • Zwaarte: n.n.b.
  • Beleving: volgt
  • Bereikbaarheid: kijk op deze informatieve site
  • Veiligheid: zoveel mogelijk vrije fietspaden of autoluwe wegen
  • Parcours: n.n.b.
  • Code: Granada – Sevilla – Lissabon = GL Lissabon – Madrid – Pau/Lourdes = GP

Naar het zuidwestelijkste punt van Europa: Vuelta #2

Proloog

De fietstocht op het Iberisch schiereiland gaat verder. Grotendeels gebruik ik de bekende routes van Cyclingeurope: naar en door Andalusië en de Ruta Iberica. Tussen Sevilla en Lissabon volg ik de EuroVelo 1 eerst langs de Middellandse Zeekust en door de Algarve via de Atlantische Oceaankust omhoog. Tussen de hoofdsteden kan ik dan weer de Ruta Iberica volgen om via Zaragoza en de Pyraneeën Frankrijk weer in te rijden.

De route bestaat uit 4 trajecten:

1. van Granada tot Sevilla (~420 km)
  2. van Sevilla naar Lissabon (~715 km)
  3. van Lissabon naar Madrid (~800km)
  4. van Madrid naar Pau (~750 km)

De Spaanse fietsroutes van Cyclingeurope

De afstand Granada, over Lissabon naar Pau is 2.685 km

Korte omschrijving van de route

Deel 1 Naar Het Diepe Zuiden

Vanuit het Spaanse binnenland gaat het eerste deel naar zee. De start is in Granada, een oude Moorse stad met als toppunt het Alhambra. Via de westkant verlaat de route de stad en gaat dan licht stijgend naar Las Gabias en dalend naar de mineraalbronnen bij La Malaha. Met de laatste blik op de Sierra Nevada klim je naar Agrón tot zo’n 1.100 m. Tot de afdaling naar Málaga blijft het (soms stevig) stijgen en dalen. Bijvoorbeeld na Colmenar de A-7000 volgend naar de top: Puerto del León op 960 m. De laatste 20 km zullen met een dalingspercentage tot 8% snel verlopen. Rechts van de weg ligt het natuurpark Montes de Málaga. De eerste 150 km zitten er dan op.

Vanuit de mooie stad Málaga gaan we weer naar het noorden, eerste vlak fietsend via Estacion de Cartama en Pizarra de oostelijke oever van de Guadalhorce volgend tot je weer moet klimmen naar Álora. Hierna door de vallei van deze rivier naar de stuw bij El Chorro (zie hoogtepunten). Het doel is nu Ronda, zo’n kleine 60 km verderop. Voordat je aan de route begint kom je langs het stuwmeer met hotel, bars en camping richting Ardales en verder soms sterk stijgend naar El Burgo. Verstandig om het laatste stuk van 25 km uitgerust te beginnen. Er volgt een laatste hoge pas voor Sevilla de Puerto del Viento (1.190 m), eerst 5 km 8% dan dalend en weer 7% stijgend over 3 km. De laatste 12 km gaan gelukkig dalend naar Ronda. Vanaf Granada staan er nu 260 km op de teller.

Het diepe zuiden achterlatend gaat de route door de witte dorpen naar Sevilla. Eindplaats van de route door Andalusië. Ik volg de noordelijke variant, eerst naar Arriate en Setenil over de Puerte de El Monte op de provinciegrens van Málaga en Cádiz. Er moet stevig worden geklommen naar het witte dorp Olvera, hiervoor ligt nog Torre. Vlak voor Olvera gaat de route naar de Via Verde de la Siera op. Tot Copite passeer je 20 tunnels. Ik verlaat de hoofdroute voor de kortere doorsteek over Montellano naar San Juan de las Cabezas. Na Montellano wordt het steeds vlakker en 100 km na Ronda ben je al in San Juan. De weg loopt via Los Palacios y Villafranca naar de hoofdstad van Andalucia!.

Deel 2 Langs Zonnige Stranden

Vanuit het zuiden van Andalusië en via de Middellandse Zee-achtige kusten van de Algarve naar Lissabon, ontdek je een festival van warme kleuren, blauwe wateren, historische verhalen over oude zeehelden en prachtige wegen voor zowel de families als de dapperen van hart. Deze route vraagt ​​om een ​​zachte waardering voor mensen, landschappen en de eenvoudige geneugten van het rijden op twee wielen. Maar je kunt ook gewoon treuzelen door voedsel gevoede guilty pleasures of een bezoek brengen aan enkele van de rijkste erfgoedsites van Europa. Een prachtig weer maakt dit deel van de route geschikt voor een vakantie het hele jaar door

Bron: European Cycle Network

Vanuit Sevilla verlaat ik de stad in noord westelijke richting naar Camas de rivier overstekend. Er volgen wat heuvels die na Bollullos een afdaling inzetten richting Huelva, die ik overigens niet aandoe. Via de A-49 en HU-4105 naar Peñuela. Via landbouwwegen gaat het naar Trigueros, waar de EV1 loopt (die hier noord oost-zuid west loopt tussen Cartaya en Gibraleon). We gaan richting Gibraleon en Cartaya, die op 130 km fietsafstand van Sevilla ligt. De EV1 volgend die overigens hier niet bewegwijzerd is. Vanaf Gibraleon volgen we ook VVL Via verde del Litoral naar Quebranta, voor de laatste inkopen in Spanje. Want we zijn hier aan de grens met Portugal (we steken de Guadiana over) gebruikmakend van de Ferry Transbordador naar Vila Real de Santo Antonio. Het is nu nog zo’n 550 km naar de hoofdstad.

Door de Algarve en passeer je mooie kustplaatjes (zie ook onder hoogtepunten) waarbij we Faro allemaal wel kennen als een toeristische enclave. Ook Albufeira valt hieronder. We passeren overigens daarvoor het Parque Natural van Ria Formosa:

De monding van de Ria Formosa , een vochtige zone van internationaal belang, is een labyrint van kanalen, eilanden, moerassen en stranden die zich 60 km langs de kust van de Algarve uitstrekken tussen de stranden van Garrão en Manta Rota. Deze diversiteit aan ecosystemen trekt een gevarieerd dierenleven aan, waaronder veel vogelsoorten.

Na de genoemde steden gaat de route langs bekende maritieme stranden, hoge kliffen en rotsformaties (o.a. Praia da Senhora da Rocha). We naderen het meest zuidwestelijke punt van Europa: het Sagres fort. Hierna is de EV1 bewegwijzerd. De weg naar het noorden langs de Atlantische Oceaan is ingezet, richting Carrapateira. Naar Lissabon toe passeren we vele natuurparken en reservaten. Af en toe met de woeste branding van de Oceaan langs het fietspad. Het tweede deel van deze tocht zit er op, maar uiteraard niet voordat Lissabon is bekeken.

Planning: mei 2022

Deel 3 Van Hoofdstad Naar Hoofdstad

Niet alleen Lissabon achterlatend, ook van de zee neem je afscheid. De route gaat het binnenland weer in; op naar Madrid! Ik maak gebruik van de Ruta Iberica (deel 2) van routemaker Paul Benjaminse. Hij beschrijft zijn route welliswaar in beide richtingen, maar de hoofdtekst gaat uit van Madrid naar Lissabon. Ik rijd deze dus omgekeerd. Is Lissabon je startplaats dan kun je hier komen met het vliegtuig, maar ook Camino Fietstransport is een optie.

Vanuit de stad in zuidelijke richting, kun je op twee manieren fietsen. Via Trafaria of via Cacilhas. De eerste gaat via de zeekant naar het zuiden, de tweede binnendoor over Montilo naar Setúbal. De zeekant heb ik gefietst naar de stad toe, dus voor de afwisseling neem ik nu de pont naar Montilo. Deze route gaat door vlak gebied.

Routes van en naar Lissabon

Door de stad Setubal (90.000 inw) via de pont naar Sol Troia en de eerder gereden weg terugrijden naar het dorp-achter-de- duinen Comporta. Dan nog 30 km naar Alcecer do Sal, het allemaal zo plat als een dubbeltje. De weg naar Evora en Elvas gaat door de Alentejo, een droge streek met graanvelden, olijfbomen, kurkeik en eucalyptusbomen. Het is de kurkeik die het landschap bepaalt. Tot Santa Susana, zo’n 15 km is het nog vlak, daarna gaat het meer glooien. Evora is de eerste grote plaats en is volledig ommuurd met een rijke geschiedenis (zie hoogtepunten). Vervolgens naar Redondo en Vila Vicosa. Hier wordt roze marmer gedolven en heeft een kasteel en een mooi paleis uit de 16e eeuw. De route na Vicosa daalt af naar São Romão. Hierna is het redelijk vlak om iets te stijgen naar Elvas, waarna het weer daalt naar Badajoz. We komen nu in het dal van de Guadiana. Badajoz – in Spanje – is een vestingplaats, voor je het bereikt fiets je langs het universiteitscomplex van de stad. Daarvoor ligt nog andere vestingstad: Elvas, werelderfgoed en omgeven door 7 bastions. Ook binnen de muren is ze fraai. Hierna verlaten we Portugal en steken de rivier over en zijn we 270 km na Lissabon in Spanje.

Het fietspad gaat onverhard en kronkelend Badajoz uit, later langs een irrigatiekanaal via Montijo naar Mérida, de grootste stad van de Extremadura. Vanaf Mérida is het vrij vlak naar Valverde de Merida en San Pedro. Dat blijft zo, ook via het Canal de Orellana en later de Via Verde Vegas del Guadiana op. Dit loopt zo kilometers door tot Logrosán. Hierna stijgen we 100 meter naar Cañamero en is het nog 30 km naar Guadaloupe. Voor de stad inclusief klooster en de zwarte Madonna moet 8% worden geklommen en daarvoor ligt nog een 6% heuvel. Erger wordt het naar Puerto de San Vicente, 10% op 800 meter, waarna er een 30 km lange geleidelijke afdaling volgt de Extremadura uit en je inmiddels op Via Verde de la Jara rijdt. Het blijft vlak tot Talavera de la Reina. De route gaat door Geoparco Unesco Villuercas Ibores Jara.

Talavera ligt aan de Taag. Na ongeveer 20 km begint het te stijgen vanaf San Roman de los Montes. En zelfs heftiger tot 8% na Castillo de Bayuela. De top is op 900 meter na El Real de San Vicente. Ook daarna blijft het 40 km op en neer gaan, zeker na Pelahustan, de afdaling naar El Pelayo is 7% over 5 km. Na een stukje langs de Rio Alberche, 8% stijgend naar Urb.Club en verder naar 900 m bij Fresnedillas en tot boven de 1.000 meter naar Silla de Felipe en El Escorial. Hier vind je een groots kloosterpaleis. Madrid is niet zo ver meer.

Namelijk een kleine 70 km, maar eerst ligt dalend naar Collado Villalba en daalt kilometers later af naar El Cantizal en rijd je uiteraard door de satelliet-en tuinsteden. Via het park van Casa de Campo is dan het centrum van Madrid bereikt, 800 km na die andere hoofdstad.

Deel 4 Via Zaragoza Spanje uit

De route gaat noordoostelijk Madrid uit. Vanaf het Plaza Mayor langs de Catedral de la Almudena naar het fietspad Anilo Verde Ciclabile, dit is de fietsrondweg van Madrid. Daarna is het fietsen langs de snelweg M-607 en verderop via Benjaminse-weggetjes naar El Molar. De eerste 55 km zitten er dan op. Voor El Molar moet worden geklommen en verderop naar El Vellon nog een keer, natuurlijk volgt daarna een afdaling waarna het weer een kilometer of 10 vlak blijft. Bij het Uceda tot 900 meter omhoog om dan 20 km op een hoogvlakte te fietsen. Daarna gaat de route het Centrale bergland in, naar Atienza. Op en neer dus, door de uitlopers van de bergen. Atienza is een mooi plaatsje met een kasteel en door een kloofje gaat het naar Berlanga de Duero.

Berlanga is een klein vestingstadje, waarna de route door het dal van de Duero voert, bekend ook van de wijnen in het gebied Ribera del Duero. Een Fino Tinto (Tempranillo) is altijd lekker. Na Andaluz volg je de rivier over een wandelpad Senda del Duero. Bij Centenera de Andaluz weer over asfalt en over de hoofdweg naar Almazan. De route vermijdt de grote weg CL-101 door via Cubo te gaan, maar komt bij Tejado er toch even op naar Gomara. Het is overigens vrij vlak, na Gomara gaat het zelfs even dalend en licht glooiend verder naar Ciria en licht dalend naar Aranda de Moncayo, waarna het plateau van Moncayo wordt verlaten. Het start met een 7% afdaling naar Jarque. Hetzelfde gebeurt ook na Brea de Aragón op weg naar Morés.

Hierna volgt de route de Rio de Jalón. In dit dal waardoor erosie de dalwanden zijn uitgeslepen, hebben de bewoners huizen en schuurtjes uitgegraven. Het moet een bijzonder gezicht zijn. Het blijft grotendeels vlak rijden tot Zaragoza, die je na Condefuentes langs een kanaal (Canal Imperial de Aragón) in fietst. Het is de hoofdstad van Aragón met een lange geschiedenis aan de rivier de Ebro. Vanaf Madrid staat nu de afstandsteller op 450 kilometer.

De stad verlaten, kort langs de Ebro en noordwaarts het dal van de Gallego in. Via Santa Isabel en Montañana gaat het langzaam omhoog richting de 600 meter. Langs stuwmeren en rivier/irrigatiekanalen. Het is een leeg gebied waarbij de wind uit de bergen kan waaien. Ayerbe is de eerste leuke plek met pleinen en voorzieningen. Het is verder stug doorfietsen naar Sabinañigo. Het is vaak de start of finishplaats geweest van de Vuelta. Hoe toepasselijk! De finish zal overigens niet lang meer op zich laten wachten, maar hiervoor moeten wel eerst de Pyreneeën worden beslecht.

We zitten op 500 meter hoogte in Murillo en stijgen door naar 800 meter in Sabinañigo. Daar komt nog 1.000 meter bij naar Frontera del Portalet, verdeeld over een kleine 50 kilometer. Het zoet komt na de grens, kilometers dalend Frankrijk in naar Laurens. En dat geldt eigenlijk tot Pau. Alleen bij Sevignacq moet even worden geklommen. Maar voor Pau neem ik, -waarschijnlijk- nu ik toch in de buurt ben, nog de afslag naar Lourdes. Dit kan door fietsroute V81 te volgen vanaf Arros-de Nay. Maar ik kan natuurlijk Lourdes ook na Pau bezoeken.

Hoogtepunten

Onderstaande lijst is opgesteld niet met de intentie om volledig te zijn, maar om je een indruk te geven van de bezienswaardigheden op of bij de route.

• Granada: In de buurt van Granada staat het wereldberoemde bouwwerk Alhambra. Dit eeuwenoude fort is één van de meest bekende gebouwen in de wereld. Tegenwoordig vind je op deze locatie nog gebouwen die hun oorsprong vinden in de dertiende eeuw. Het Rode Paleis, zoals het Alhambra ook wel wordt genoemd, is door haar lange geschiedenis van verschillende culturen en invloeden een uniek bouwwerk met sporen uit een lange periode van de Europese geschiedenis. De locatie heeft vooral dienstgedaan als fort en paleis. Je vindt hier sporen uit de Islamitische wereld en de Christelijke. Soms ook stijlen uit beide werelden in één object. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het Alhambra een notering verdient in de lijst van het cultureel erfgoed van Unesco. Meer info vind je hier.
  • Málaga: De archeologische overblijfselen en monumenten uit de Fenicische, Romeinse, Arabische en christelijke tijdperken maken van het historische centrum van de stad een “open museum”, dat zijn geschiedenis van bijna 3000 jaar tentoonstelt
  • El Chorro: Caminito del Rey In 1901 begon de aanleg van het pad tussen de hydraulische centrales van Gaitanejo en El Chorro. Vier jaar later stak er een indrukwekkend pad op hoogtes van meer dan 100 meter uit de kloof. Het was een pad dat voornamelijk gebruikt werd voor arbeiders die in deze centrales werkten. In 1921 kwam de koning van Spanje op bezoek en bewandelde het pad. Het werd de Caminito del Rey genoemd; het koningspad
  • Ronda, van Romeinse oorsprong met een Moors verleden; mooi maar zeer toeristisch
  • Faro (oude stad) In de 9e eeuw werd Civitas Ossobonensis omgedoopt tot St.Mary Ibn Harun naar de familie die hier regeerde; voordat hij Faro was . Onder de islamitische heerschappij waren christelijke religieuze praktijken toegestaan. Als archeologische overblijfselen uit die periode herinnert de Arab Gateway aan een van de toegangen tot het ommuurde centrum, bekend als Vila-Adentro.
  • Cacela Velha is een klein kustplaatsje in het zuidelijke deel van de kust van de Algarve. Het ligt in het natuurpark Ria Formosa en groeide voornamelijk in de 17e eeuw toen het deel uitmaakte van het kustverdedigingssysteem en het fort werd gebouwd
  • In Tavira zijn archeologische overblijfselen ontdekt die de nederzettingen van meer dan 6000 jaar terugvoeren. Het was echter onder het Romeinse rijk dat de zuidelijke kustlijn op een meer georganiseerde manier werd geregeld. De stad Balsa werd in de 1e eeuw gesticht op de route tussen Ossonoba (Faro) en Baesuris (Castro Marim).
  • Het Sagres-fort , het meest zuidwestelijke punt van Europa, werd in de oudheid al het Promontorium Sacrum genoemd en omvatte het gebied van de Ponta da Piedade tot de Kaap van St. Vicente. Een versterkt fort werd in de 15e eeuw gebouwd door de D.Henrique, die hier in 1460 stierf.
  • De Toren van Belém is een 16e-eeuws fort in Lissabon, dat diende als vertrek- en aankomstlocatie voor Portugese ontdekkingsreizigers en als ceremoniële toegangspoort. Het werd gebouwd tijdens het hoogtepunt van de Portugese Renaissance. Een prominent voorbeeld van de Portugese Manuelijnse stijl, bevat ook hints van andere architecturale stijlen.
  • Lissabon: Lissabon is een van de oudste steden ter wereld , en de op een na oudste Europese hoofdstad (na Athene ), die eeuwenlang ouder is dan andere moderne Europese hoofdsteden.  Na de val van het Romeinse Rijk werd het geregeerd door een reeks Germaanse stammen uit de 5e eeuw; later werd het in de 8e eeuw veroverd door de Moren . In 1147 veroverde Afonso Henriques de stad en sindsdien is het het politieke, economische en culturele centrum van Portugal. De stad Lissabon is rijk aan architectuur; Romaanse , gotische , manuelijnse , barokke , moderne en postmoderne constructies zijn overal in Lissabon te vinden. De stad wordt ook doorkruist door historische boulevards en monumenten langs de hoofdwegen
  • Evora: Door zijn goed bewaarde oude centrum van de stad, nog steeds gedeeltelijk omsloten door middeleeuwse muren, en vele monumenten uit verschillende historische periodes, met inbegrip van een Romeinse tempel , Évora is een UNESCO World Heritage Site. Door zijn ligging in het binnenland is Évora een van de warmste steden van Portugal in de zomer, vaak onderhevig aan hittegolven
  • Elvas: voormalige bisschoppelijke stad en grensfort van het meest oostelijke midden van Portugal, gelegen in het district Portalegre in Alentejo.
  • Guadaloupe Het is een klein, gezellig dorp waar steegjes en berghuizen met ongerepte gevels naast elkaar bestaan, rustend op geplaveide vloeren. Het grote plein is het centrale hart van het dorp. Guadalupe is bekend om zijn in 1340 gestichte kloostereen prachtig klooster in Mudejár architectuur en wordt al sinds eeuwen bezocht door bedevaartgangers. Zij kregen hier gratis onderdak en schoenen voor de overtocht. Het is ook de plek waar Columbus werd ontvangen door de koningen van Spanje. Het klooster is in 1993 tot Cultureel Erfgoed en  UNESCO Werelderfgoed uitgeroepen. Guadalupe staat op de lijst van de Mooiste dorpen van Spanje, Los Pueblos mas Bonitos de España
  • El Escorial is een historische residentie van de koning van Spanje gelegen in de stad San Lorenzo de El Escorial , El Escorial, gebouwd tussen 1563 en 1584 in opdracht van koning Filips II (die regeerde van 1556-1598), is de grootste Renaissance gebouw in de wereld. [1] Het is een van de Spaanse koninklijke locaties en doet dienst als klooster, basiliek, koninklijk paleis, pantheon, bibliotheek, museum, universiteit, school en ziekenhuis.
  • Almazan: historisch stadje met 3 versterkte stadspoorten en o.a. een kerk uit de 12e eeuw met koepel in moorse stijl
  • Zaragoza: de vierde stad van Spanje. Het is de hoofdstad van de provincie Zaragoza en de regio Aragón. De stad is gelegen aan de Ebro rivier, in een vallei van een landschap met bergen van de Pyreneeën, woestijnen, wijngebieden en bossen in het noorden van Spanje. De stad Zaragoza is niet een van de meeste bezochte steden in Spanje, maar desondanks zijn er toch diverse highlights te ontdekken. Het is een stad met leuke winkeltjes, gezellige restaurantjes en oude (Romeinse) monumenten. Een makkelijke manier om de stad te ontdekken is per fiets. Een groot deel van het centrum is autovrij en de stad is vlak, wat de fiets een uitstekend vervoersmiddel maakt om de stad te verkennen. De stad staat bekend om zijn folklore, lokale keuken en bezienswaardigheden zoals de Basílica del Pilar , de kathedraal La Seo en het Aljafería-paleis . Samen met La Seo en de Aljafería maken verschillende andere gebouwen deel uit van de Mudéjar-architectuur van Aragon, dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat . De Fiestas del Pilar behoren tot de meest gevierde festivals in Spanje.
  • Pau: Vandaag de dag is Pau een van de mooiste steden in het zuiden van Frankrijk. De vele prachtige gebouwen en de historische binnenstad zorgen er voor dat deze stad jaarlijks door vele toeristen bezocht wordt. Het feit dat de stad Pau een populaire vakantiebestemming is, blijkt wel uit het feit dat er meer dan 160 restaurants in de stad zijn te vinden. Ook zijn er vele leuke bezienswaardigheden in de stad te vinden. Van het prachtige kasteel van Pau tot aan het mooie Parlement de Navarre.
  • Lourdes: is een stad in het departement Hautes-Pyrénées in Frankrijk. De stad is gesitueerd in het zuiden van het land in de uitlopers van de bergen van de Pyreneeën. Het is de grootste katholieke bedevaartplaats in Frankrijk. Het hele jaar door maar vooral vanaf maart tot en met oktober komen pelgrims uit heel Europa, maar ook uit andere delen van de wereld, naar het heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes om er te bidden en zich te laven aan of te wassen met het bronwater bij de grot waaraan heilzame kwaliteiten toegedicht worden.

Van dag tot dag

D.m.v. het fietsdagboek

Tijdens en na afloop van de fietstocht worden de berichten hier opgenomen

Epiloog

Na afloop van de fietstocht worden onderstaande paragrafen gevuld

Plussen en Minnen

volgt

De Statistieken

Hieronder een tabel waarin o.a. opgenomen afbeeldingen van de dagelijkse hoogteprofielen. Is je beeldscherm kleiner dan de tabel? Scrol dan en vergroot eventueel. Op de laatste regel zijn de totalen opgenomen.

Zwaarte

volgt

Fotogalerij

Virtuele tour

Alle video’s zijn opgenomen bij de betreffende dagboekberichten.

Bronvermelding

Cycling Europe voor de routes in en naar Andalusië en de Ruta Iberica naar en van Madrid

Voor de EV verwijs ik naar de site van Europafietsers, maar je kunt ook terecht op EuroVelo 1